June 29, 2011

Majlis Perkahwinan Kak Lia

24/Jun/2011-Jumaat :
Kak Lia & Hasbi selamat di nikahkan jam 3 petang . Tapi time tuh aku still on the way ke Melaka . Belum sampai lagi der . Dalam on the way tuh anak buah aku , Hami asyik mesej tanye gerak pukul berapa ? sampai pukul berapa ? ada singgah mane mane tak ? dah gerak ke belum ? =='
* saye tak lari mane mane lah awak *
Aku sampai jer , pengantin dah pegy outdoor . Tak dapat follow tawu ! So , aku cari anak buah aku yang sorang nie . Dayah =) . Lepak . berborak jap dengan dye . Even aku berborak dengan dye , tapy mata aku ni asyik nak pandang jer 125zr baru si Hami . Errr ~ geram kot aku tengok motor tuh =='

- NCN 734 -

Time dah nak maghrib , aku satu family gerak ke rumah pak Anjang aku . Kat sane mandy then siap siap untuk malam berinai =) . And malam tuh aku lepak dengan anak anak buah aku yang sebaya dengan aku . * aku nie mak cik korang tawuk ==' *
Time makan dak Hami tak nampak lagy batang hidung . Tydo ke ape mamat ni ? 
Rupenye dye dok tunggu aku kat buai tempat aku selalu lepak tuh . Then , aku dengan Dayah gerak ke situ berdua . Dalam berape minit lepas tuh Dayah gerak balek sebab nak tengok Maharajalawak . Hari nie kan konsert final . Ikot haty nak ikut dye balik , tapy mama aku tak bagy . So , aku stay kat buai and temankan dak Hami makan . Siap nak suh saye suapkan awak minum ehh , buat sendiri lah . Cukup sifat kan . 
Malam tuh , pengantin naek beca ouh ! Berlampu lampu tuh beca dye . Lampu bentuk love-love . Memang meriah lah . Dengan karaoke lagy ann . Tetibe DJ bukak lagu Pitbull ehh . Hahaha ! Hami dah tersengih-sengih taip mesej bile dengar lagu tuh . Ingatkan dye dah balik , rupenye lepak kat belakang pondok jer . 
Agak-agak dah buhsan , aku ajak cousin aku dak Syahir pegy ronda-ronda kampung jap . Sekejap je . Sebab dah malam tuh . Aku takut kott . 

25/Jun/2011-Sabtu :
Majlis persandingan Kak Lia and Hasbi =) . Tak sangke Kak Lia dah jadi wife orang dah . Selama nie aku dengan Kak Lia selalu bergeng geng . Now dah susah lah nak bergeng geng . Sebab dye dah ade tanggungjawab yang besar . Time berarak nie ang best . Oke , ini adat orang Negeri Sembilan . Disebabkan Hasbi tuh orang Alor Gajah kire dah nak sampai ke Negeri la tuh , tuh yang buat adat menjulang nie .

*sample*

Macam tuh lah . Dak Hami and Joy , sanggup angkat sebab sorang dapat RM10 . Pengsan pun pengsanlah kate dak Hami . HAHA ! Sengal kan korang . Then ade persembahan silat . Tuh dah memang adatlah kan . Nak ke pelamin , pengantin perempuan lepas lah . Pengantin lelaki kene TOL ! HAHA ! Kena balas pantun , kalau tak dapat kene bayar duet ! Banyak siot Tol . Depan pintu . Depan sliding door . Depan pelamin . Atas pelamin ! HAHA ! Memang kelakar lah time balas pantun . Pengapit laki maen pakai hembus jer ! 

Agak-agak dah pukul 3 , yang mane sedare-mare aku sume dah siap ganti baju t-shirt . Dah takde dah baju lawa-lawa . Semart-semart . Sebab kejap lagy ARANG TIME ! Maen arang lah ape lagykan . Tuh dah memang kitorang punye tradisi . Tak tawulah if ade jugak family laen yang buatkan . Kitorang lepas maen arang , campak dalam sungai depan rumah tuh ha . Aku awal-awal lagy dah cabut masuk dalam kereta . Lock terus ! bahaye ! Tak tahan dok dalam kereta , aku keluar then lari belakang rumah . Pergh ! gementar betol . Kat rumah tuh dah dengar pekik lolong yang mane kene arang . Dah puas maen arang , diorang tangkap sorang-sorang , angkat then campak dalam sungai . 
Last-last aku kene jugak campak dalam sungai . Time aku nak kene angkat tuh , aku dah tutup mate dah . Tak nak tengok dah orang keliling nie . Tapy aku dengar orang pekik name Hami mase tuh untuk angkat aku . Tapy aku tak surelah siape . Dak Fazli * anak buah aku * kate aku macam ulat ! HAHA ! Dah lah susah aku nak naek balek ke atas . Sebab dalam sungai tuh banyak lumpur jer . Farul * anak buah aku * yang tolong aku naek . Pergh ~ korang tak payah lah cakap bau dye macam mane kan . Bau safari pak cik aku pun lagy wangi daaa ~ 
Tapy mama kesian . Sebab mama dah lah kene arang plus air basuh pinggan plus kene campak dalam sungai . HAHA ! Aku tak kene arang . Memang tak nak pun , sebab susah nak bersihkan arang tuh . 


p/s : Tradisi maen arang nie lah yang mengeratkan ikatan kitorang satu family =)
I LOVE MY FAMILY =)

2 comments:

red gitarputeh said...

awak orang melaka.?

p/s : buang verification words, eh :)

Elis said...

thnx singgah blog saye ye =)
act , kg jer kt melake . mama asal sane =)
awak pon orang melake ke ?