August 16, 2011

Sugar Glider !


Sugar Glider a.k.a Tupai Terbang (flying squirrel) . My latest sweetheart ! Hari tuh time berbuka dengan member memeber lame , Ijat bawak Sugar glider tuh taw ! Sepanjang malam tuh aku main main je dengan tupai tuh . Seronok wokk . Bagy dye makan epal . Sekarang tengah cari jalan untuk beli sugar glider tuh okay . Senang je nak jage dye tak susah pun . Tak macam jage kucing . Aku ade buat research sikit pasal tupai nie . Jom kite bace =)


Tupai terbang mempunyai kemampuan unik yang istimewa . Ia adalah satu satunya jenis tupai yang boleh terbang melayang di udara . Keistimewaan ini di sokong peranti glider , berupa lapisan kulit di sisi kiri dan kanannya yang menghubungkan kaki depan dan belakangnya . Saat si tupai meregangkan keempat kakinya , lapisan kulit ini pun akan mengembang macam sayap parachute , yang membuatnya mampu melayang di udara .
Tupai terbang , begitulah ia di sebut , selalu menggunakan keistimewaan ini sepanjang hidupnya . Digunakan untuk berpindah tempat dari satu pohon ke satu pohon yang lain . Catatan rekod ketinggian terbang si tupai penghuni belantara asia , Eropah dan Amerika Utara dibukukan setinggi 50 meter . 
Lahir sebagai haiwan yang sangat lemah , buta dan tanpa bulu , ia menghabiskan beberapa masa bayinya di dalam lubang lubang pohon sebagai sarang yang disediakan induknya . Biasanya satu indukan boleh melahirkan 2 ekor anak . 
Masuk usia 6 minggu , tupai terbang muda akan melakukan penerbangan pertamanya . Ia keluar dary lubang pohon dan mencari tempat yang sesuai mengikut ketinggian pohon , cuba untuk mengembangkan lapisan kulit di tepinya . Setelah pemanasan yang cukup , ia akan melompat dan melayang sendirian . Jika sudah melayang sekali sahaja , tupai tupai muda akan mulai mencuba lagy dan lagy . . hingga ia dewasa .
Cukup mudah untuk mengenali si tupai terbang yang banyak mendiami hutan hutanAsian bahagian Selatan ini . Tubuhnya berukuran rata rata 20 cm plus 15cm bahagian ekor . Tapi ade beberapa jenis spesies yang lebih besar dary ukuran tuh , seperti tupai tupai terbang asia yang boleh mencapai panjang 1,2 meter . Berat tupai tupai ini dalam anggaran 22 gram - 2,5 kg . Tupai ini mempunyai mate bulat yang besar dan mempunyai kuku yang agak tajam . Ciri khasnya : lapisan kulit berlipat di sisi kiri dan kanan antara kaki depan dan belakangnya .
 Ada 43 spesiesnya yang tersebar di hampir semua pelusuk dunia . Yang menjadi tokoh utama kita kali ini adalah tupai terbang biasa yang di beri nama latin Glaucomys sabrinus. Tetapi dalam identifikasi ilmiah, yang paling besar di kelompok haiwan yang mahir memanjat pohon ini adalah tupai terbang berbulu lebat – woolly flying squirrel (Eupetaurus cinereus). Ada juga yang menjadi haiwan asli teritori tertentu seperti spesies Glaucomys sabrinus danGalucomys volans sebagai penghuni asli Amerika Utara, dan tupai terbang Siberia (Pteromys volans) yang “penduduk asli” Eropa wilayah Utara .
Walau bergerak di malam hari, tupai-tupai terbang ada musuh yang juga tergolong haiwan nokturnal. Di dalam gelap, perjuangan untuk bertahan hidup dilakukan. Menghindari jenis predator alaminya seperti ular arboreal, rakun, burung hantu, cayote, rubah, weasel, burung malam, bahkan kucing rumah .
 Jika nasibnya baik, tupai-tupai terbang mampu bertahan hidup sampai usia 15 tahun. Di Indonesia, tupai-tupai terbang tersebar di hampir semua pulau-pulau besar seperti Sumatera, Kalimantan, Sulawesi, dan Jawa. Tetapi tak pernah ditemukan di Papua. Di negeri ini ia ada nama khusus iaitu “bajing loncat” atau “bajing terbang”.
Bahkan di Kalimantan, ada bajing terbang yang berukuran “raksasa” sampai 1,3 meter. Dialah tupai terbang merah raksasa (Petaurista petaurista) yang mampu meluncur dan melayang sejauh 450 meter di kegelapan malam! 

Tapy ade jugak yang cakap sugar glider nie bukan spesies tupai terbang . . Aku pun tak tawu . Tak jumpe lah pulak sumber yang itu . Takpe if aku jumpe , nanti aku roger lah korang yee . . .

Nak bela Sugar Glider nie senang jer . Dye cume makan buah buahan sahaje . Macam Epal , anggur and macam macam lagy . Tapy seminggu sekali korang kene bagy makan betik untuk protien dye . Supaya nanti dye tak lumpuh . Nak mandykan dye korang boleh gune tisu basah tuh je . Just lap lap kan badan dye . Korang kene selalu bermain main dengan dye supaya dye boleh cepat jinak and kenal korang . Dye akan buang air sesekali je . Tuh pun sikit jer dan tak berbau =)



4 comments:

ubie said...

terbaik..
sy pun ada..
:)

Elis said...

wahhh ! bestnyee ! sugar glider comel sgt ! nk jage pon senang . tk byk kerenah . just penat melayan dye bermain je . . lagy lagy time mlm .

najihatussolehah said...

owh ye ke...bru tau tupai terbang rupanya..heheh..

Elis said...

a'ahh tuh tupai terbang . =)