September 8, 2011

Peluang pekerjaan selepas study .


Since aku dapat result SPM itu hari , banyak surat tawaran yang aku dapat . Tapy sume course yang aku dapat semua macam tak boleh nak menjamin peluang pekerjaan yang cerah . Aku memang sangat menitik beratkan tentang peluang pekerjaan lepas habes study .

Yela , kita study macam nak apa . Berhabis duet berbelas ribu . Berpuluh ribu . Dengan pinjaman lagy . Lepas study for sure kite nak bekerja . Gunakan apa yang kita belajar kat kolej/U dan surely kite kena bayar balik pinjaman yang kita dah buat . Lebih baek langsaikan dulu pinjaman sebelum dapat surat amaran .

Kalau lah kite tak dapat keje lepas habes belajar tuh , macam mane nak langsaikan hutang hutang tuh sume . Takkan nak harap mak ayah lagy . Dah lah time study gune duet diorang . Takkan nak bayar balek duet pinjaman tuh gune duet diorang jugak kan . Mesti lah gune duet kita . Dary kecik lagy diorang dah habeskan duet diorang untuk kite .

Aku nie memang memilih sikit course untuk sambung study . Contoh course yang berkaitan dengan bisnes . akauntan . banking . human resource . it . Tuh sume bile dah kuar kolej/U mesty susah nak dapat kerja . Law korang nak kerja macam apa yang korang study tuh kan , kene work hard lah carik and tingkatkan prestasi diri . Sebab korang akan jumpe banyak pesaing .

Cikgu aku ada jugak suruh aku amek course akauntan . Sebab result aku memang sesuai untuk course tuh . Tapy aku memang lah sangat tidak berminat dengan akauntan nie . Firstly susah . Serious susah . Secondly , aku rase dah bersepah sangat yang amek course tuh . Tapy bile tanye kerja apa , mesti kerja tuh yang tidak berkaitan dengan course yang dye amek . Macam budak kat office mama aku tuh . Perempuan . Lepasan diploma in akauntan . Kerja dye , buat kerja kerja office yang biasa ni aje . Macam angkat telefon . Fotostat kertas . Buat kopi , teh or whatever .

Nampak macam sia sia aje kaw belajar course tuh . . That's why lah sampai sekarang aku belum pegy mane mane lagy untuk smabung study . Dapat banyak tawaran tapy course yang diorang tawarkan sume nye course yang biasa orang amek . Bile dah ramai orang amek so peluang pekerjaan pun sikit sebab dah banyak pesaing .

Petang tady aku baru je dapat surat tawaran dary Ranaco Group . Diorang offer aku Diploma in Logistic and supply chain . Yes ! itu salah satu course yang sangat diperlukan di masa kini . Aku try survey pasal Ranaco Group nie . Yang aku paling suke , lepas kitorang habes belajar , diorang akan serap masuk terus bekerja dengan diorang . So , that's means memang peluang pekerjaan diorang sediakan sekali lah kan . Syukur alhamdulilah . AMIN =)


p/s : 11 day to go =)

1 comment:

Anonymous said...

...