October 5, 2012

Bila berbicara soal pasangan . . .


Assalamualaikum readers sekalian . . . 

Kali ni aku terasa macam nak update something yang membuka minda aku . Membuka mata aku . Membuka hati aku . . . Macam ni ceritanye . . .

Satu malam tuh ade sorang kawan aku nie call . Dye memang rajin call aku . So nak dijadikan cerita , kitorang berbual panjang malam tuh . 1 jam jugak kitorang berbual . Antara topik yang kitorang cakap ialah pasal relationship dye . . Aku mula bertanye soalan demi soalan pada dye . . .

Aku : Dah berape lame awk tak keluar dengan perempuan tuh ?
Dye : Dah setahun lah rasenye . Last keluar, raye tahun lepas .
Aku : Wow ! Lamenye ! Kenape tak keluar ?
Dye : Kalau couple ni kene selalu keluar ke ?
Aku : (diam dan mendengar)
Dye : Dah kawin nanti nak keluar, keluarlahh banyak mane pon nak . . . Tengok lah dye puas puas . Sampai muntah pon boleh jugakk . Lagypon kalau kuar nanty mesty ade buat dosa . Mesty ade pegang pegang tangan , kiss kiss, peluk peluk . Paling sikit pon lah , pegang tangan . Kalau hari hari jumpe , hari hari pegang tangan . Hari hari buat dosa . Hari hari tambah dosa .
Aku : Betol betol . . .
Dye : Orang dulu pon pernah gak macam tuh . Dulu aku ni jahil . Sekarang ni lah rase nak beubah . Manusia kan bole berubah hatinya . 
Aku : Ohh . . Dah berapa lame awak dgn dye ? *tibe tibe jadi macam melodi pulak*
Dye : Dary form 5 . (Umor kawan aku ni dah 20 tahun)
Aku : Lame jugakk tuh . 4 tahun dah .

Then kitorang merapu , mengarut dan berkate kate sekejap sebelum balik ke topik tady . . .

Aku : Awak marah ke kalau couple awk berkawan dengan lelaki ?
Dye : Buat ape nak marah . . Tuh hak dye . Saye tak kesah dye nak berkawan dan dye pon tak kesah saye nak berkawan . Saye bukan suami dye pon nak marah dye . Eh ! kaw jangan nak berkawan dengan laki !
Aku : haha ! okay okay . Kalau dye keluar dengan lelaki , awk marah ?
Dye : Keluar bedua ke macam mane ?
Aku : Tak kesah lah . Keluar berdua atau berpasangan .
Dye : Okay . Kalau dye keluar dengan lelaki berdua atau berpasangan tuh . Faham faham sendiri lah . I will leave you . Haha ! Takde lah . Kalau dye keluar dengan lelaki tuh faham faham sendiri lah . Saye tak marah tapi I will leave you lahh . Tapy setakat nie yang saye tawu dye tak keluar dengan lelaki sebab saye pon tak bagi dye keluar dengan lelaki . Tapy tak tawu lah kalau dye ade keluar dengan lelaki then tak bagitawu saye . Sebelum kahwin nie lah kite nak tawu kejujuran pasangan kite tuh . Kalau saye tk tawu dye kuar dengan laki , selamatlah dye . Tapy kalau saye tawu dye kuar dengan laki laen memang bubye lah dye .
Aku : Hurm . . Dah tuh bile nak kahwin nye ? Tak baek lame lame .
Dye : Kalau ade jodoh , nanti kahwin lahh . . Saye dah ckp dah dengan mak saye . Kalau takde jodoh dengan dye nie , saye suruh mak atau akak je yang carikan . Senang sikit ikot pilihan family nie . .
Aku : Berkat , ikot pilihan family nie . Awak tak pernah ke jumpe dye kat kemaman nie ? Dye bukan ke study kat Kuantan ? Dekat jeh kan nak jumpe .
Dye : Nak jumpe pon nak buat ape . Saye nie nak jage maruah dye . Yelahh kalau dye takde jodoh dengan saye , dye kahwin dengan orang lain . Bakal suami dye tuh tawulah yang dye nie tak keluar dengan laki . At least saye jage maruah dye sekarang nie . . Dye tuh perempuan , kalau selalu keluar dengan lelaki nanti orang cakap ape pulak . . .


Aku terdiam dan sentap jugak dengar ape yang dye cakap tuh . Memang bagos dye nie . Even nampak dye perangai gile gile tapy muhasabah diri dye laen dary perangai dye yang luaran . Sebab tuh kite tak bole judge book from the cover . Actually , aku salute budak nie . Lagy lagy statement dye pasal maruah perempuan tuh . Jarang ade lelaki yang macam tuh zaman sekarang nie . . . Ape ape pon bile aku dengar ape yang dye cakap tuh memang betol dan macam tuh lahh yang sepatutnye . . .

P/s : Terima Kaseh sudi baca . Harap terhibur :)

No comments: