October 28, 2012

Selamat Hari Raya Aidiladha !

Assalamualaikum semua :)

Dah 3 hari raye dah sekarang nie kan . Yang mane stay sebelah pantai timur dan utara mesti sambutan korang meriahkan . Begitu jugak dengan family aku kat sini . Walaupun kitorang kat sebelah selatan tapi , sambutan raya korban itu masih meriah . Walaupun tak ramai yang balik kampung tapi cukup dengan sedare mare yang dah ade kat sini dah cukup untuk meriahkan suasana .

Pagi raya

Malam sebelum raya tuh yang perempuan dah busy memasak kat dapur . Menu family makcik aku untuk esok ialah rendang ayam , sambal udang , telur puyuh dan nasi impit . Untuk pengetahuan korang , ayam tuh ayam organik . Aku hanya makan ayam kampung atau ayam organik . Aku tak boleh makan ayam pasar atau ayam inject . Aku allergik . Kalau aku makan , timbul biji biji kat kulit aku . Hari tuh aku makan macam macam . Makan rendang ayam , rendang itik , sambal udang , kuah lodeh , kuih koci pulut hitam , nasi tomato & macam macam lagilah . Berkali kali aku makan . Hehehe ! nafsu makan naik pulak time tuh . 


Ade satu peristiwa ni aku nak story . Petang raya tuh sedare jaoh mama datang rumah pakcik aku yang kat depan sungai tuh . Orang Singaporian . Kakak kepada arwah nenek aku so , kire nenek tuh makcik mama aku . Cucu nenek tuh kira dua pupu dengan aku . Semuanye speaking sokmo . Aku tawulah aku nie lidah melayu speaking pon bersepah lagy taw . Bukan nie yang aku nak cerita tuh tapy , aku nak cerita pasal salah sorang cucu nenek ( Nek Cik) tuh . Time tuh diorang dah nak balik so , sesi salam bersalamlah kan . Lepas masing masing dah bersalam dengan Nek Cik , tetibe ade sorang mamat ni muncul dan tolong Nek Cik bangon . Dye yang pimpinkan Nek Cik sampai ke pintu . How sweet he is . Seorang lelaki muda , aku anggarkan umur dye ade lah dalam 20-an . Okay ! nie part yang best ! Time depan pintu , dye menghadap ke arah aku . Dye pandang aku tapi aku pandang tempat lain time tuh . Aku perasan ade orang tengok aku so , aku pon toleh ke dye . Dye senyum . Aku pun senyum . Tuh baru kali pertame . Kali kedua lepas dah keluar rumah , dye pandang aku lagy . Aku pandang dye . Dye KENYITKAN MATA DAN SENYUM PADA AKU ! Aku rase macam terkena kejutan letrik time tuh . Terhenti sekejap jantung nie . Aku tak tawu nak respon pon . Aku cume senyum jeh . HEHEHE ! Malu aku ~ 


Raya kedua , aku ikot sepupu aku , Kak Shafikah , pergi fitting baju pengantin . Dye nak nikah dah bulan 2 tahun depan dan aku akan jadi pengapit dye ! Hehehe ! Bestnye ! 1st time aku jadi pengapit . Insya Allah kalau ade cuti , aku akan pergi majlis tuh nanti . Seronok bile tengok orang fitting baju pengantin ni . Tengok design design baju nikah . Macam fesyen yang aku tengok . Tema untuk majlis tuh purple grey rase nye . Tapi diorang lebihkan warne grey so , aku kene lah carik baju kurung warne grey . Kalau takpon nanti tempah baju kurung moden warne grey . Sepupu yang rapat dengan aku mostly dah kahwin . Dah beranak sorang pon ade . Takpe your time will come ! Hehehe ! Aku bukan nye nak kahwin sekarang . Belum masenye lagi untuk aku berkahwin . Tapi kalau Allah nak ia nya jadi , ia akan tetap jadi jugak . Wallahualam . . . Lepas pergi fitting baju pengantin , kitorang berjalan jalan di negeri Melaka yang kaya dengan sejarah ni :) Berjalan jalan dengan sepupu dan makcik seramai 10 orang . Mencari cendol !











 I LOVE MY VILLAGE








 Masjid Selat Melaka





 My Bro


cendol kacang merah yang sangat best kat Tiong Kim Nam . Jangan risaw , kedai org melayu cuma nama jalan tuh je yang nama cina :)

rantai baru aku . SUPERMAN PINK <3 p="p">

Seharian kitorang berjalan kaki sepanjang Bandar Hilir tuh . Time kat depan banggunan merah tuh , ade 2 pasangan pegantin yang tengah photoshot outdoor . Ohh ! So sweet ! Cantiknye pengantin tuh . Nak jugakkk ! Apesal lah asyik suke tengok pasal kahwin kahwin nie kan . Ishhh ! Sebab diorang cantik lah . 

Kitorang berjalan ramai ramai masuk ke Dataran Pahlawan sebab kat luar panas terik . Panas giler dho ! Time kat Datarann Pahlawan tuh , kitorang tunggu sepupu aku amik kat depan DP tuh . Sementara tunggu tuh , kitorang tengok lah budak budak yang lalu lalang and lepak kat situ . Mak tuhan ! Pakaian korang takde yang singkat lagi ke beb ? Takkan nak tunjuk parat tuh je beb ! Geli pon ade . Menyampah pon ade . Nak tergelak pon ade aku tengok dress up budak budak situ . Tengah tengah kitorang syok tengok orang lalu lalang tetibe , ade budak india keluar dari pintu utama DP dengan muke yang berdarah darah . Terkejut aku ! Dengan tak berbaju dan tanpa selipar , dye marah marah dalam bahasa cina . Nie mesti kes gaduh nie . Kecoh sekejap kat depan DP tuh . Budak budak yang mane lepak kat situ semua turun padang tengok ape yang jadi . Cina same cina gaduh . Tak tawu pasal ape . Kitorang tengok dari jaoh je , tak berani nak dekat . Takot dho ! Tapy best tengok . Baru function ! HAHAH ! 

Okaylah sampai sini je lah aku bercerita ye . Rasenye dah panjang sangat dah nie aku bercerita . Hari ahad tengah hari ni Mama & adek adek aku dah bergerak balik ke JB . Aku masih lagy kat Melaka . Malam isnin baru aku balik ke Kemaman, Terengganu . Aku naek bus dari Melake . 1st time aku balik Kemaman waktu malam . Sampai kemaman , pagi pagi buta . Takpe Nik ade , dye boleh amek aku kat sane nanti . Kan awak . Awak amik saye kan nanti :) 

p/s : Hari Raya yang Happening !

No comments: