February 27, 2012

Akibat Meninggalkan Solat !


Assalammuallaikum

Tengahari tady lepas aku balek dari kolej , aku basuh baju , sidai baju then makan . Lepas makan , aku ingat nak buat assignment yang ustaz Sufkeri bagi itu hari . Aku pun mula lah buat research tentang solat dan akibat meninggalkannye . . . Banyak yang aku dapat . Macam macam . Tapi semua tuh aku kene pilih yang betul betul boleh di percayai dan berdasarkan hadis . Ade satu artikal nie yang buat aku mengucap panjang . Berkerut kerut dahi aku bace artikel tuh . Tak sanggup aku rase nak bace lagy . Tak sanggup aku nak gambarkan semua yang aku bace tuh . Setiap perkataan yang disebut terase macam betul betul jadi pade aku . . . Aku nak share dengan korang . Same same lah kite renungkan . . Menilai dan menyedarkan kite dari kehidupan di duniawi . . . . . . .


Untuk renungan bersama mengenai balasan akibat meninggalkan solat yang di tuntut dalam ajaran Islam :-
  1. Ada manusia yang dibangkit di hari akhirat dengan wajah seperti seekor babi sebab dosa tidak bersolat dan mempermudahkannya.
  2. Ada yang dibangkit perut buncit sebesar gunung besar yang didalam perut ada ular sebesar keldai siksaan bagi yang tak keluarkan zakat.
  3. Ada yang dibangkit di akhirat keadaan mulut mereka mengeluarkan darah disebabkan menipu dalam urusan jual beli.
  4. Ada yang dibangkit dengan keadaan badan bengkak-bengkak dan berbau busuk seperti bangkai, ini kerana orang alim sembunyikan yang benar dan tak tegur kesalahan penguasa.
  5. Ada yang dibangkit dari kubur keadaan halkum mereka terputus-putus kerana suka berdusta dan sumpah palsu
  6. Ada yang dibangkit dari kubur lidah dan mulut mereka mengeluarkan muntah kerana menghalang atau melarang orang jadi saksi
  7. Ada yang dibangkitkan dalam keadaan kepala ke bawah, kaki ke atas, kemaluan ditusuk besi panas hingga bernanah akibat perbuatan zina.
  8. Ada yang dibangkit dari kubur dengan muka yang hitam, mata berwarna biru kotor, perut dipenuhi api kerana makan harta anak yatim.
  9. Ada yang dibangkit di akhirat dengan keadaan badan penuh kudis, sopak dan kurap kerana mendurhakai ibu bapa.
  10. Ada yang bermata dan bergigi seperti tanduk lembu, bibir melepasi paras dada serta lidah terjulur, mulut keluarkan benda kotor sebab suka minum arak.
  11. Api neraka dinyalakan 1000 tahun hingga jadi merah, dipanas 1000 tahun lagi hingga jadi putih, dipanas 1000 tahun lagi hingga jadi hitam.
  12. Jika orang yang dalam neraka jahanam atau ahlinya dikeluarkan tangannya sahaja nescaya dunia akan terbakar kerana panasnya.
  13. Ahli neraka diazab dalam keadaan tidak hidup dan tidak mati bertempik kesakitan.
  14. Api neraka memakan muka-muka ahli neraka hingga muka mereka tidak berdaging.
  15. Badan ahli neraka dibesarkan, gigi mereka sebesar bukit uhud, kulit mereka setebal 3 hari perjalanan, dan punggung mereka selebar Mekah ke Madinah.
  16. Makanan dalam neraka adalah darah, nanah, air tembaga, minyak mendidih, buah zakkum berduri seperti kepala syaitan tersumbat dikerongkong meletup dan membakar.
  17. Pakaian ahli neraka baju daripada api neraka dan disiram di kepala dan badan dengan air mendidih serta air lelehan tembaga dan tar.
  18. Neraka jahim seksanya dituang air mendidih di kepala hingga tembus perut meleleh keluar dari tapak kaki.
  19. Seringan-ringan siksa manusia diazab ialah seorang itu dipakaikan sepasang kasut daripada api neraka , mendidih otaknya sebagaimana mendidih air dalam periuk.
  20. Azab untuk menghina ahli neraka dengan menompokkan azab dan bakaran api di muka sehingga mereka menjadi buta, tuli , bisu dan pekak.

P/S : Masih ade lagy peluang untuk kita betulkan sebelum terlambat . . . Selagi hayat di kandung badan .




*sumber Dr. Rozmey*

No comments: