July 8, 2013

Final Sem at Naco !

Assalamualaikum dear reader sekalian :)

Dah berkurun rasenye aku tak update ape ape kat blog ni . Tambah lagy aku private kan blog ni buat seketika atas sebab sebab yang tertentu . Harap maaf ye .. Lagypon takde siape dah yang nak bace . Takde story baru pon .

Okay ! Setelah sekian lame aku menyepi , kini aku nak bagitawu yang aku akan naik Final Sem ! Semester 6 ! Wahh ! Macam tak sangke dah final sem rupanya . Dulu , first time datang sini aku rase macam lame sangat 2 tahun tuh . Tapy sekarang pejam celik pejam celik dah hampir genap 2 tahun aku belajar kat Kemaman tuh kan .

Terase kesedihan nye bile dah tiba final sem ni . Tambah lagy final sem ni aku short sem . Dalam kiraan kasar short sem aku 3 bulan tapy kalau kiraan yang betol betol sebenarnye dalam 2 bulan je . Aduh ! bile tengok tempoh 2 bulan tuh lagy lah aku rase sedih ! Aci tak extend ? Muehehehe !


Giler kau tak sedih nak tinggalkan Kemaman ! Kat Kemaman ni lah aku belajar macam macam . Belajar tentang life yang jauh di perantauan even bukan luar negara sekalipon yang penting jauh dary family . Kemaman ni kira tempat yang memang jauh dary family aku . Sebab aku memang takde sedare mara sebelah pantai timur ni . Utara sane tuh maybe ade kot . Maybe lah . Sepupu yang tak berapa rapat .

Kat Kemaman nie lah hidup kadang kadang kais pagi makan pagi kasi petang makan petang bile dah tibe tengah bulan . Peh peh peh ! Parok wa cakap lu . Makanan kat sane memanglah senang dapat tapy harge nye masya Allah ! Boleh rabak jugak poket seluar jeans Guess kau tuh ! Tapy tak semua kedai lah mahal . Setakat ni kedai yang aku pernah makan paling mahal cume HAILAM KOPITIAM tuh jeh lah ... Itu pon orang belanje . Muehehehehe ! Mahal okay makanan kat situ . Orang yang berduet ni boleh lah makan situ . Tapy kalau macam spesisi aku ni sesekali tuh bole lah jengah situ kan ..


Sebenarnye banyak kedai makan kat Kemaman cume kena pandai pilih yang mane sedap , murah dan berbaloi . Antara kedai kedai yang femes dengan budak Naco Bahtera Ayah Man , Daud Tomyam , Kemaman Star , TnB , Telaga Tomyam , KFC , Kedai Merah , Teratak , Botok , bus stand Chukai . Setakat ni tuh je yang aku ingat . Banyak sebenarnye tapy itu je yang aku pernah lepak dan pernah dengar . Kedai yang aku biase lepak makan tengok bola sume , kedai Bahtera Ayah Man . Sampai akak kat kedai tuh dah kenal dah muke aku . Tapy sekarang aku dah tak lepak kedai tuh lagy . Dah berubah arah ke kedai Nasi Janda . Aku sebenarnye tak berapa nak sure name kedai tuh . Yang penting makanan kat situ memang sedap dan yang paling penting setakat ni aku tak pernah lagy terserempak dengan budak Naco kat kedai tuh . Kire port baik lahh nak elak gosip gosip liar nie . Hahahaha !


Dary tady aku dok cerita kedai makan je kan . Dah aku dok sini keje makan , tydo , kolej , lepak pastuh overnight . Tuh je lah kijaan nye . Kalau cakap pasal tempat lepak ni , Biasenye pantai je lahh . Kalau nak lepak shisha tuh kat tempat makan TNB la . Situ memang port shisha . Kadang kadang je aku lepak situ bile terase nak shisha . Heuheuheu ! Tempat lepak waktu petang biasenye kat pantai Mak Nik , Kuala Kemaman , Benteng , padang MPK , pantai Chendor tak pon Cherating . Tapy tempat lepak pilihan aku , bukan area tempat yang aku senaraikan ni . Aku lepak jauh sikit . Maklum lah mahukan privacy kan . Hehehe ! Takde lah . Tempat yang aku list kan tuh biasenye sesak dengan orang bila petang . So macam semak je nak lepak . Biase aku pegy Mak Nik dengan Chendor ni dengan budak rumah aku je .

Kalau tempat nak hang out untuk hari minggu bagy student yang takde transport macam aku dan budak rumah aku , kitorang cuma pergi karoke kat Centre Point (CP) , SGV atau Epal je . CP tuh lah tempat kitorang beli tudung , baju , seluar , stok makanan kat hostel & toiletries . Kalau korang tengok keadaan CP tuh macam cikai je tapy tengok harge barang kat dalam tuh mahal standard Jusco kat tempat aku daaa ~


Itu untuk budak yang takde transport lahh . Tapy bagy diorang yang ade transport langkah lagy panjang ke Kuantan lahh untuk hang out , karok , snooker , bowling & wayang . Haa ! Lagy satu percaye atau tak orang luar Kemaman , kat tempat aku tuh takde wayang pon ! Kalau nak tengok wayang , sama ada kena turun Kuantan atau naik ke Mesra Mall , Kemasik ! Peh peh peh ! Naseb baek lah aku ni jenis panjang langkah sikit ke Kuantan . Kalau tak jenuh dok tunggu orang download movie je lah kejanye .


Fuhhhh ~ penat daa aku membebel ... Nanty bile dah habes belajar kat sini , dah takde lah aku lepak pantai petang petang . Kat bandar JB nie pantai ape lah yang ade . Kalau ade pon pantai kat area Stulang nun haa yang dah tercemar . Air pun hitam ! Takde mood aku nak bersantai kat situ . Aku akan rindu segala gala nye yang kat Kemaman nie . Boleh tak kalau nak stay terus kat sane ? Ceyh ! mampus tepu aku kat situ nanty . Haaa ! lupe nak habaq kat korang ! Kat area Cherating tuh ade kedai makan yang jual kerang bakar Memang terbaek ! Memang layan kuah asam nye tuh . Sebelum habes study , aku nak pegy makan kerang bakar kat situ lagy . Nasi kukus yang sedap pon ade jugak Tapy nak sebut name gerainye tuh aku tak tawu lah pulak yang aku tahu lokasi kedai tuh je . Berdekatan denan sekolah cina dan flat kat Chukai tuh . Tuh je lah yang aku boleh bagitawu . Aku pernah try nasi kukus ikan kat situ , memang mantap . Diorang guna ikan merah . Lembut je isinye . Kuah karinye pedas dan pekat . Boleh buat iklan aku punye penerangan nie taw .

Aku rase dah banyak sangat dah aku membebel nie tapy mostly semua bab makanan . Nampak sangat aku kuat makan duduk kat Kemaman tuh kann . Hehehe ! Okayy ! Nanty kalau ade cerita lagy , aku story okay .
*my housemate*
*1 years 9 months*

p/s : SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK :)

No comments: