September 21, 2013

Pahit Akan Manis Akhirnye, Kawan ...

Assalamualaikum dear readers sekalian alam :) *amboii, alam ehh*

Pejam celik pejam celik, dah hampir dua tahun rupanye aku menjadi student Ranaco Education & Training Institute nie ... Dah dua tahun jugak aku dengan haousemate BF 9 :) . Tak pernah lupe korang ...

Ingat lagy mase baru baru sampai kat Hostel BF 9 tuh dulu. Tak bole blah langsung ! Dengan tingkap nye rompong rompong. Dengan pintu yang takde tombol. Bilik yang takde lampu. Yang paling geli, bile ade katak bapok besooo kat bilik depan ! Naseb baek budak budak ni tergerak nak alihkan barang barang dalam bilik tuh, kalau tak tak tawu lah berape abad lagy katak tuh membesa kat situ -_-

Mase awal awal dulu, masing masing mengeluh dengan keadaan hostel, kolej dan macam macam lagy. Yang paling perit bile kitorang takde ape ape transport untuk ke kedai Koop tuh. Walaupon Koop tuh dalam kawasan Perwaja ni jugak tapy dye punye jaoh dary Hostel tuh, hanye orang orang yang pernah berjalan kaki je tahu lelah nye acane rase. Kalau beli mop ke penyapu ke baldi ke, jalan lah kaki angkut batang mop, batang penyapu tuh sume.

Nak sidai baju pon payah dulu. Awal awal masuk kan, memang lah. Satu hape pon tadak lagy. Yang ade cume katil double deckers, almari yang macam hidup segan mati tak mahu, kipas bilik yang baru dipasang, dua buah meja kat hall. Nak sidai baju ? Kau usaha sendiri ikat tali. First first dulu, budak bilik depan yang ikat tali untuk sidai baju. Siap kena bayar kau ! Hahahaha ! Tak kenal hati budi lagy kan time tuh, memanglahh .

Nak ke bandar pon kitorang naek prebet sapu yang mahal tuh. Mahal kot. Se kepale 2 ya . Rasenye la . Aku pon ingat ingat lupe . Dah lame tak naek prebet. Terase kesusahan nye dulu. Bile nak ke mane mane. Nak carik kedai makan pon payah. Naseb baek ade kedai Sha tuh ha. Tapy bile hari Jumaat, sakit sikitlah nak berjalan kaki sampai ke jalan besar tuh ha, pegi Restoran Dinie. Mahal bohh ! Awal bulan bole lah makan situ, tengah bulan memang takde lah. Ingat lagy time jalan kaki pegy makan kat kedai merah . Punye susah nye kite nak carik tempat makan. Jaoh berjalan. Pergi lapar, balik pon lapar kan :p

Nak pergi kolej pon naek bas. Bas pulak kadang kadang cepat kadang kadang lambat. Bile time dye cepat tuh, tudung pon setting dalam bas. Berlari lari semua kejar bas. Bile time dye buat terhegeh hegeh dye, ya Allah sakitnye haty . Memang asyik kena maki aje driver bas tuh . Hehehehe ! Kalau dah tertinggal bas, terpakse call prebet. Bayangkan time tuh kalau takde duet ? Alamatnye tak pergi kelas lah jawabnye kan. Tapy demi ilmu tuh, buat buat je lah ade duet pegy dengan prebet. Bagus tak kitorang ? :p

Alhamdulilah, sekarang semua dah boleh bernafas sikit. Perubahan terjadi secare slow slow. Bile masing masing dah ade kawan yang ade motor, ringan sikit beban kitorang. Boleh mintak kirim barang atau mintak pinjam motor . Minyak tontong laa kan. Setakat ni pinjam motor je, pinjam kereta pernah sekali je.

Sedih nak tinggalkan semua yang ade dalam rumah tuh... Untuk BF 9, korang perasan tak, walaupon kite pernah bergaduh, bermasam muka atau mengata belakang tapy kite tak pernah berpisah. Tak pernah tinggalkan kelompok kite. Walau besar mane kite gaduh, kite masam muke atau sakit haty, penghujungnya kite tetap berbaik semula. Sebab kite sahabat. Kite kawan.

Walaupon aku jarang ade dengan korang semua, tapy aku tak pernah buat tak tahu je dengan korang. Kecuali hal peribadi korang. Aku tak kesah korang nak bercerite dengan aku ke ape ke, aku jenis open. Kau rase kau percaye, kau cerite. Rase tak percaye, its okay aku faham. Bukan mudah nak percaye orang lagy lagy hal yang melibatkan peribadi ni. Pade aku selagi korang kate itu adalah rahsia korang, ia akan jadi rahsia aku jugak. Bile kawan kite ditimpa musibah, kite sebagai kawan lah tempat untuk dye mengadu atau mintak pendapat. Jika dye sahabat kite, kite bagylah kate kate positif. Itulah name nye sahabat...

Dalam post nie, aku mintak maaf sekirenye selama dua tahun kite menetap bersame, ade yang korang taksuke, terase haty dengan aku. Semua tuh terjadi secare tak sengaja. Aku harap antara kite takde dendam atau umpat keji. Ape yang lepas, aku dah lupekan. Aku taknak benda tuh kacau persahabatan kite 12 orang nie. Let bygone be bygone, dear friends. In sha Allah kite bertemu lagy. Jangan ade benci antara kite sebab aku sayang korang walaupon nampak macam aku tak care hal korang tapi dalam hati tak siape yang tahu, hanya Allah sw.t yang tahu segalanya, kawan :)

P/S khas untuk BF 9 :)
















No comments: